Nenechajte sa ovplyvniť - biznis
Pre ľudí, ktorí sa snažia odstrániť zdravotné problémy, je tu celá škála produktov, ktoré sú ospevované ako zdravé. Koľko z týchto produktov je však naozaj nápomocných? A ktoré sú nanič alebo dokonca zdraviu škodia?
Ako funguje biznis
Základom každého veľkého biznisu je predať, nie pomôcť. Pre veľkoobchodníka nie je výhodné poskytnúť riešenie problému, minimálne nie celé. Odstránenie problému znamená koniec profitu pre väčšinu obchodníkov, zaoberajúcich sa hlavne zdravím a osobným rozvojom. Typické je ponúkať čiastočné riešenie alebo aspoň povrchové úpravy, najlepšie pravidelne a často. Najlepšia lož je čiastočná pravda. Cieľom je vytvoriť a predávať produkt, ktorý trochu pomáha, ale treba ho používať stále, alebo produkt, ktorý vady zakrýva a treba ho často aplikovať.
Všimnite si, že tento princíp je používaný takmer všade: Je tu vzorec - musíte kupovať produkt, ktorý vám pomáha pravidelne, inak nebudete mať výsledky.
Fitness priemysel
Vo fitness priemysle je marketing zameraný na predaj doplnkov výživy a poskytovanie osobných tréningov. Všetko je k tomu nasmerované. Chcete zlepšiť postavu? Začnete sledovať stránky alebo časopisy, kde sú popisované cviky, plány, výživa. Znie to pekne, ponúkajú informácie, ale je tu háčik. Ak by tieto postupy fungovali perfektne, nikto by nepotreboval osobného trénera, vytvorenie plánu na mieru alebo doplnky stravy. Preto informácie, ktoré sú voľne ponúkané sú neefektívne. Plné blogy, videá a časopisy sú zaplnené príkladmi tréningu a výživy profesionálov, ktoré nie sú pre obyčajného človeka vhodné. Používať postupy profesionálov je pre obyčajných ľudí príliš únavné a nevhodné, preto aj výsledky nie sú príliš dobré.
Výsledok - kupujete doplnky stravy, ktoré vás nafukujú, ale musíte ich brať pravidelne, inak vám svalová hmota opadne. Zaplatíte si osobného trénera alebo plán na mieru a zrazu zistíte, že musíte cvičiť úplne inak, než bolo napísané v časopise. Nakúpite kopu proteínu, aj keď stačilo ak by ste jedli viac vajec a mäsa.
Potravinársky priemysel
V potravinárskom priemysle je to trochu o inom. Nie je tu nutnosť vymýšľať produkt, ktorý sa bude predávať pravidelne, pretože samozrejme jesť musíme často a pravidelne. Potravinársky priemysel sa zameriava na to, aby ste kupovali čo najviac potravín, čo sa týka aj váhy aj druhu.
Sacharidy vs tuky
Sacharidy sú "hlavný kôň" potravinárskeho priemyslu. Múka a cukor sú látky, s ktorých sa dá vyrobiť neskutočné množstvo produktov. Jemná zmena množstva cukru spôsobí úplné inú chuť a teda nový produkt. Oproti tomu z bielkovín a tukov živočíšneho pôvodu sa toho veľa vyrobiť nedá. To je prvý bod, ktorý hraje u obchodníka v prospech sacharidov, pretože čím viac rozličných výrobkov, tým väčšia šanca, že ľudia nakúpia.
Druhý bod spočíva v rozdielnom chemickom zložení a obsahu energie v sacharidoch a tukoch. Pri rovnakej hmotnosti tuk dáva viac než dvojnásobne viac energie ako sacharid. Znamená to, že potrebujete zjesť viac než 200g sacharidov, aby ste mali toľko energie ako zo 100g tuku. Pre človeka je výhodnejšie kupovať a jesť tuky, naopak pre obchodníka je výhodnejšie propagovať sacharidy.
Marketing potravinárskeho priemyslu je teda zameraný nato, aby ste kupovali sacharidy, pretože ich budete musieť kúpiť dvojnásobne viac - pre obchodníka viac peňazí. Väčšina reklám je zameraná práve na tieto produkty v spojení s deťmi, pretože práve deti sa ľahko nechajú zviesť sladkosťami a rodičia sa nechajú deťmi často ovplyvniť.
Sacharidy navyše obsahujú menej vitamínov a minerálov, aj keď v reklamách sa vás snažia presvedčiť opak. Pre obchodníka je to ďalší výhodný bod, pretože môže k sacharidom nabaliť vitamínové tablety, alebo ovocie či rybí tuk, ktoré majú tieto chýbajúce látky v sacharidoch nahradiť - množstvo predaných produktov sa opäť zdvíha.
Raňajkové cereálie sú hit poslednej doby - sú vraj zdravé, plné vitamínov a ideálne pre deti. Tento typ marketingu zameraný na deti je typický a pravidelne používaný. Prečo? Pretože človek, hlavne rodič, ktorý nemá presné informácie a nezaujíma sa o správnu stravu do hĺbky si je neistý a pre istotu tieto produkty kúpi, v dobrej viere, že robí tú správnu vec pre svoje deti. Ľudia pre svoje deti spravia čokoľvek a preto je veľké množstvo reklám zamerané práve na ne. Človek, ktorý nemá ani predstavu o tom, čo je naozaj správne, kúpi čokoľvek, o čom sa hovorí, že je zdravé.
Od roku 1970 vypukla táto propaganda sacharidov oproti tukom a dnes si väčšina ľudí ešte stále myslí, že tuk je škodlivý, priberá sa z neho a práve sacharidy sú ideálne jedlo. Je zaujímavé, že presne odvtedy sa začala vyskytovať extrémna obezita, srdcové choroby a cukrovka.
Je treba si uvedomiť, že niektorí ľudia a firmy spravia pre peniaze čokoľvek. Niekto o tom pochybuje a neverí, že by to bolo až také extrémne. Verte. Nie je to tak dávno, keď sa cigarety prehlasovali za skvelú zdravotnú pomôcku, ktorá lieči priam všetko. O pár rokov sa ukázalo ako to je a dnes je na každom kroku výstraha o fajčení. Za ten relatívne krátky čas si však ľudia zvykli fajčiť a už len tak neprestanú, napriek neustálym varovaniam. Rozumným riešením by bolo cigarety stiahnuť z obehu, ale kto by potom zarábal peniaze? Ľudia, ktorí za týmto stoja dobre vedia, že ľudia neprestanú fajčiť aj napriek varovaniam o ich škodlivosti. S tukom a sacharidmi je to podobne. Po takom čase už je veľmi ťažké ľudí presvedčiť, že práve sacharidy sú škodlivé.
Cukor vs med je už tradičný "súboj". Stále sa hovorí, aký je cukor škodlivý, ale med, med je zázračný a liečivý! Hlúposť. Med má takmer rovnaké zloženie ako cukor. Ľudia argumentujú obsahom niektorých vitamínov a minerálov, avšak prítomnosť cukru v podstate tieto látky vynuluje, ako sa môžete dočítať v článku o tom, ako funguje organizmus.
Pitný režim
Pitný režim je ďalší typický marketingový ťah potravinárskeho priemyslu. Je to opäť založené na pravde - je samozrejme potrebné piť dostatok vody. Avšak príroda nám dala jednoduché riešenie tohoto problému - pijeme, keď sme smädní. Marketing radí piť 2-3 litre vody, ale to je očividná hlúposť. To, koľko vody telo pýta je ovplyvnené tým, čo cez deň robíte, aká je teplota a podobne. Ak by bola skutočne pravda, že je nutné vypiť 2-3 litre vody každý deň, už by som bol dávno mŕtvy. Niekedy potrebujete len 1 liter, niekedy 2, niekedy 3. Ak však presvedčíte ľudí, že musia piť každý deň veľa vody, ľudia začnú piť vodu aj nasilu, alebo piť osladené minerálky v domnení, že robia tú správnu vec pre svoje zdravie. A to je presne to, o čo marketingu ide. Je to podobný typ marketingu, ktorý hraje na city, ako pri deťoch. Ako zistiť, či máte naozaj smäd? Ak máte smäd, najlepšia je pre vás čistá voda - chutí vám najviac. Ak nie, dávate prednosť ochutenej vode.
Kozmetický a "skrášlujúci" priemysel
Kozmetický priemysel je ďalší skvelý prípad, ako sa robí biznis. Kupujete si rôzne mastičky, krémy, make-up, voňavky a podobne. Ak nevyzeráte dobre, tieto produkty musíte kupovať stále, aby ste to zakryli. Pre toto odvetvie priemyslu by bolo extrémne nevýhodné, keby sa odstránila príčina zhoršeného výzoru. Nikto by nepotreboval krémy, make-upy ani nič podobné, ak by ich koža bola zdravá, nepotrebovali by sme voňavky, ak by sme nesmrdeli ako kone . Znie to smiešne, ale pravdou je, že človek by smrdel oveľa menej, ak by nemusel odpad vylučovať skrz kožu. Opäť cieľom nie je odstrániť príčinu, len zakryť problémy.
Farmaceutický priemysel.
Téma farmaceutického priemyslu sa spomína najčastejšie v súvislosti s podvodmi a je treba podotknúť, že právom. Na každý jeden príznak je vymyslených 200 liekov, ktoré ho potlačia naspäť. Nie je treba zachádzať do konšpiračných teórií o tom, ako je to všetko spojené za účelom vyhubiť ľudstvo. To sa dá dosiahnuť aj jednoduchšie. Ide jednoducho o zisky a ľudia nerozmýšľajú, či to niekomu zničí zdravie alebo nie. Je treba povedať, že vina je nielen v marketingu týchto firiem, ale aj v naivite ľudí a ich neochote hľadať potrebné informácie alebo jednoducho zapojiť rozum.
Každopádne, v tomto priemysle opäť vidíme vzorec - musíte kupovať pravidelne, inak nemáte výsledky. Vyriešiť príčiny vedúce k chorobe je pre tento priemysel nevýhodné, preto sa o to ani nesnaží.
Tento vzorec sa používa napríklad aj pri pohonných látkach a vykurovaní. Namiesto toho, aby sa používali výhodnejšie zdroje ako sú veterná a solárna energia, používa sa stále ropa, uhlie a plyn. Marketing je nasmerovaný práve na používanie týchto látok, pretože je to pre ľudí, ktorí stoja za veľkými podnikmi výhodnejšie.
Záver
Dávajte si pozor a nenechajte sa ovplyvniť lacnými trikmi. Ako vidíte, pre tieto firmy nie je problém použiť aj vymyslené a ovplyvnené štúdie, ako je naznačené pri odseku o cigaretách, alebo napríklad známa potravinová pyramída, ktorá je prospešná len pre zisky, rozhodne nie pre zdravie. Používajte informácie z tejto stránky a hlavne zdravý rozum. To, čo je často propagované v reklamách je väčšinou práve to, čo vám nepomôže dlhodobo alebo vôbec, pretože masovú propagáciu a reklamy si môžu dovoliť práve tieto veľké firmy, od ktorých nemôžete očakávať, že sa zamerajú na odstránenie príčin, pretože práve to je pre tieto firmy nevýhodné.
biznis
(Kristian, 22. 11. 2015 10:18)